Festivalstories: website healthcheck

Op het GroBusiness Ondernemersfestival was zoveel interessants te horen, er waren zoveel deskundigen die hun verhaal deden. Het zou zonde zijn als je dat hebt gemist. Daarom delen we festivalstories. We lopen de onderdelen van het GroBusiness Ondernemersfestival bij langs: van Ondernemersbühne en Proeftuin Digitaliseren tot het festivalplein.

Hoe goed werkt jouw website?

Hoe goed werkt jouw website voor jou? Snappen bezoekers hoe ze door je website moeten klikken? Weten ze hoe ze met je in contact kunnen komen en worden ze hiertoe ook verleid? En hoe ziet Google jouw website eigenlijk? Deze en andere vragen werden voor je gecheckt bij de website healthcheck op het festivalplein. Drie online marketingbureaus/websitebouwers keken naar websites en gaven direct tips en tricks voor verbeteringen.

Merkbeleving

Concept7, Frissekom en Roadbear Studios waren de experts die de website tegen het licht hielden. Lees hier de tips die Concept7 meegaf. We gingen vandaag in gesprek met Wouter de Vries eigenaar van Frissekom uit Winsum en Vita van der Lijke eigenaar van Roadbear Studios uit Oudeschip.

“De website moet een visuele doorvertaling zijn van het merk,” stelt Wouter van Frissekom. “Je wilt dat jouw boodschap in tekst en visueel goed door vertaald is op je website.” Vita vult aan: “Het gaat om het creëren van een totale merkbeleving. Dit doe je door een goede combinatie van techniek en creativiteit.”

Van starter tot gevestigde mkb’ers

De mensen die de website healthcheck bezochten lagen erg uit elkaar. Van starter tot bedrijven die al een aantal jaar onderweg waren. Wouter: “Wat erg leuk om was om te zien is dat we ze allemaal van waardevolle informatie hebben kunnen voorzien. Er liggen bijna altijd wel kansen die over het hoofd worden gezien.”

De kleinere mkb’ers of zzp’ers bleken erg hands-on met hun eigen website en business bezig te zijn. Vita: “Mensen die hun eigen talenten hebben omgezet naar een bedrijf en daar vol energie in aan het ondernemen zijn. Dit is een leuke groep want zo kun je ook heel concreet meedenken over wat ze nog zouden kunnen verbeteren. Bij deze groep hebben ons dan ook vooral gericht op tips die mensen zelf direct zouden kunnen uitvoeren. Zonder extra hulp en zonder uren in te moeten kopen bij hun webbouwer.”

Balans in tekst en beeld

Zorg dat je je verhaal duidelijk verteld, dat was de boodschap die Frissekom de festivalbezoekers meegaf. Wouter: “We zien vaak dat ondernemers graag hun hele verhaal zo compleet mogelijk willen vertellen, maar verliezen daarin de leesbaarheid en afwisseling met beeld. Je moet je website bekijken zoals een potentiële klant deze bekijkt. Zorg voor een goede balans tussen tekst en beeld, zodat informatie makkelijk te absorberen is. De diepte ingaan kan later in het proces ook, de website is er met name om te verleiden en te zorgen dat je bezoeker contact op neemt.”

“Zet call-to-actions op de juiste positie,” gaat Wouter verder. “Zet buttons op verschillende plekken en zorg dat ze voldoende opvallen, bijvoorbeeld door kleurgebruik. Op deze manier stuur je je bezoeker de juiste kant op binnen je site. Zorg er voor dat bezoekers overal op je website de contact informatie makkelijk vinden, zet bijvoorbeeld je telefoonnummer in het topmenu.”

Leesbare en consistente buttons

Vita kan zich vinden in de tips die Frissekom mee geeft. Vita: “Grijze knoppen of knoppen met te weinig contrast heb ik te vaak gezien. Ook zie ik vaak wel drie of meer verschillende soorten knoppen. Onafhankelijk van welk CMS je gebruikt; zorg er voor dat je knoppen er klikbaar en goed leesbaar uit zien en hou het consistent.”

“Ik zag ook veel grote lappen tekst met te weinig call-to-actions er tussen. Maak je tekst scanbaar en zorg dat bezoekers na elk onderdeel op een relevante link kunnen klikken. Ga ook niet direct te ver, maar zorg dat ze bijvoorbeeld eerst iets kunnen downloaden of bekijken voordat ze meteen een product van je moeten afnemen.”

Checklist

“Zeg gewoon wat je doet!”, is nog een tip die Vita meegeeft. “Zorg dat de ‘What’s In It For Me’ direct duidelijk is op de homepage. Vaak is de eerste zin die je opvalt op een website niet omschrijvend en duidelijk genoeg voor wat je eigenlijk aanbiedt met je business. Er staan op die meest in het oog springende plek te vaak mooie, maar veel te vage zinnen.”

Roadbear Studios heeft een Usability Checklist aan de bezoekers meegegeven om zelf verbeteringen in je website op te sporen.

Meer weten?

Frissekom is een full service creatief bureau. Zij helpen bedrijven met het verbeteren van hun (online) zichtbaarheid. Dit doen ze door het (door)ontwikkelen van de branding, slimme doordachte websites en sterke marketingcampagnes.

Roadbear Studios is een creatieve studio die techniek en creativiteit combineren. Zij bedenken en realiseren oplossingen voor uiteenlopende website gerelateerde vraagstukken. Dit gaat van het maken van complexe Vue plugins tot het creëren van een totale merkbeleving.

Wil je eens sparren over hoe online marketing jouw bedrijf verder kan helpen? Neem dan contact op met GroBusiness. Onze mkb business verkenner helpen je graag op weg en verbinden je met de juiste partijen.

woensdag 02 augustus

ANDER Kennis & Nieuws

bekijk alle nieuwsberichten
Nieuws

Festivalstories: ChatGPT

Op het GroBusiness Ondernemersfestival was zoveel interessants te horen, er waren zoveel deskundigen die hun verhaal deden. Het zou zonde...