In gesprek met het energieke duo Danny Wolthuis en Ina van Aalst van Hepro springt het enthousiasme van beiden gelijk in het oog. Waar Danny als eigenaar al sinds 1998 aan het roer staat van het kozijnenimperium, is Ina in de functie van HR-manager pas 9 maanden onderweg binnen de organisatie. Toch stralen ze hetzelfde werkplezier en de bijbehorende passie uit voor het bedrijf. Eind 2021 besluiten ze, na een aantal roerige jaren van groei, het Smart Factory assessment van Smart Industry Hub Noord aan te gaan onder begeleiding van GroBusiness. Ina: ‘Het mooiste van het assessment en van Grobusiness vonden we de duidelijke spiegel die werd voorgehouden. We zijn even wakker geschud en zitten weer vol energie om verdere stappen te zetten.’

Koning van de kozijnen

Danny Wolthuis begon, zoals zoveel succesvolle ondernemers, op zijn 22e in een schuurtje in de tuin met Hepro. Als enige oprichter en eigenaar begint hij daar, na een korte periode in loondienst, zijn eigen onderneming. Danny blikt terug: ‘Als vertegenwoordiger bij een ander bedrijf in kozijnen was ik succesvol. Maar door mijn leeftijd bleek doorgroeien binnen die organisatie geen optie. Dat was voor mij de trigger om ontslag te nemen en voor mezelf te beginnen.’ Met succes bouwt hij, inmiddels al 24 jaar, aan de organisatie. Hij begint met de inkoop en verkoop van kozijnen, breidt uit met kleine machines en is nu doorgegroeid naar een eigen productiehal van 5400 vierkante meter en 70 man personeel op de werkvloer.

Groeien met de puntjes op de i

Dat de groei niet zonder slag of stoot gaat spreekt voor zich. Danny vertelt daarover: ‘Ik ben op jonge leeftijd begonnen, toen werkten er ook veel jonge mensen bij mij. Veel werknemers zijn dus ook al decennia lang verbonden aan Hepro. Zo zijn we heel organisch gegroeid en steeds groter en professioneler geworden. Na de laatste groeistuip hebben we veel personeelswisselingen gehad, om zo met een nieuw team een frisse start te kunnen maken. Het was een moeilijke keus, maar wel één die ik bedrijfstechnisch al vijf jaar eerder had moeten maken.’ De organisatie blijft veranderen en groeien, ook na de personele wijzigingen.

Twee man sterk

Met de uitdagingen in de organisatie komt het aanbod van GroBusiness voor het assessment op een goed moment. Danny: ‘Maarten en Frans kwamen samen naar het assessment, heel bijzonder, want zo zaten er twee hele verschillende mannen aan tafel, één meer gericht op de bedrijfsvoering, de ander met veel commercieel inzicht.’ Tijdens de twee assessments met het MT team van Hepro komen er bedrijfsbreed zaken aan het licht. Ina vertelt daarover: ‘Veel punten die we eerder al opgemerkt hadden in de dagelijkse gang van zaken werden tijdens de assessments bevestigd. De bottleneck zat en zit vaak in de communicatie: waar staan we nu en waar willen we naar toe met z’n allen?’ Ook op operationeel gebied komt er meer inzicht: ‘Op operationeel niveau wil je de juiste mensen op je de juiste plek hebben zitten, mensen in hun kracht zetten en aansturen.’ Niet alleen Ina en Danny ervaren de spiegel van het assessment als helpend. Danny: ‘Het hele MT is wakker geworden. De eilanden zijn dichter bij elkaar gekomen en iedereen heeft gekeken naar zijn eigen verantwoordelijkheden in samenhang met andere afdelingen..’

Resultaatpraat

De eerste stappen zijn gezet. Danny: ‘De uitkomsten in het assessment rapport kwamen niet volledig als een verrassing. Toch heeft het meer impact gehad op de organisatie dan wanneer de conclusie alleen van mij als eigenaar gekomen zou zijn. De heren van GroBusiness legden zaken bloot, hielden een spiegel voor en vroegen kritisch door.’ Samen met het team tijd maken om goed te kijken naar de organisatie, waar staan we en waar willen we naartoe, benoemen Ina en Danny als prettige bijkomstigheid van het inhoudelijke assessment. De adviezen in het rapport worden intussen opgepakt bij Hepro. Ina: ‘We zijn nu bezig met het vastleggen van nieuwe werkprocessen, hebben net een nieuwe medewerker aangenomen voor de ICT en hebben een aantal personele veranderingen doorgevoerd.’

Haarfijn inzicht

‘De assessments zijn mooi opgezet, zo heb je gelijk een helder beeld van de pijnpunten in je organisatie. Ze geven haarfijn inzicht waar je als organisatie staat en naartoe wilt. Zo kwamen er interessante discussies op gang die nieuwe energie en creativiteit hebben gegeven.’ vertelt Ina.

Danny benoemt de kracht van de tooling van het assessment: ‘Je krijgt tools van Grobusiness aangereikt om de weg naar effectieve professionalisering in te zetten. In combinatie met de frisse blik van de experts van GroBusiness geeft dat inzicht.’ Met een open vizier stapten ze het assessment in en tevreden stappen ze er weer uit.

Frans Arkema van GroBusiness vult het verhaal van Hepro aan: ‘Maarten en ik waren geloof ik op zijn minst zo enthousiast als Hepro zelf. We vonden het ook dit keer niet alleen heel erg leuk om te doen, we merkten al meteen dat we diep de inhoud in konden gaan. Dat kwam vooral door de openheid bij Hepro, dan komt het assessment pas optimaal tot zijn recht. We konden hierdoor ook veel breder gaan dan het assessment alleen. Écht heel fijn te horen dat Hepro er ook zoveel aan heeft gehad. Dat geeft een heel goed gevoel. Wie volgt?’

Hepro bouwt verder aan raamwerk ideale organisatie

Meer weten over Hepro? Kijk op de website: https://www.hepro.nl/

Ook aan de slag met je organisatie? GroBusiness helpt je graag verder. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Nieuws

Vacature mkb adviseur

Deze vacature is inmiddels vervuld. Denk jij (ook) een aanvulling te zijn op ons team? Stuur een open sollicitatie via...