Octopus IT uit Groningen ontwikkelt applicaties die bedrijven kunnen huren, in de vorm van SaaS (software as a service) producten en maatwerk. “We nodigen bedrijven en organisaties uit om met ideeën bij ons te komen”, vertelt eigenaar Joeri Scheerhoorn. “Wij schatten in hoeveel meerwaarde software voor het bedrijf kan bieden, indien daar een kans ligt dan grijpen we die samen aan door slimme software te bedenken.” Octopus IT brengt geen ontwikkelkosten in rekening en neemt hiermee het risico van de klant uit handen. Zodra de applicatie gereed is kan het bedrijf deze huren. Een van de eerste klanten van Octopus IT, een witgoedfabrikant uit Zwitserland, gebruikt de applicatie die Octopus IT voor hen ontwikkelde in maar liefst zeven landen. Het is nu tijd om deze applicatie verder te vermarkten. GroBusiness helpt Octopus IT hierbij, door mee te denken over de marktpropositie, het businessplan en door te adviseren hoe ze in contact komen met potentiële zakelijke klanten.

De wereld verbeteren met software
Anderhalf jaar geleden startte Joeri Scheerhoorn zijn bedrijf Octopus IT. Met behulp van software wil hij de wereld graag een stukje mooier maken. “Veel mensen houden zich bezig met taken die ook door software kan worden gedaan”, aldus Joeri. “En dat is zonde. Er zijn veel problemen in de wereld, zoals eenzaamheid onder ouderen en lerarentekort in het basisonderwijs. Als we bepaalde taken van mensen automatiseren, dan kunnen meer mensen zich richten op werk dat er echt toe doet.” Op dit moment heeft Octopus IT vier medewerkers in dienst.

Reparatietool voor huishoudelijke apparaten
V-ZUG uit Zwitserland was de eerste grote klant. Dit bedrijf produceert huishoudelijke apparaten en verkoopt deze over de hele wereld. Omdat V-ZUG geen eigen monteurs in het buitenland heeft, wilden ze een tool laten ontwikkelen die externe monteurs de nodige informatie en ondersteuning biedt om V-ZUG apparaten te repareren. Octopus IT ontwikkelde hiervoor een applicatie waarmee alle betrokkenen op de hoogte worden gehouden van de status van storingen en reparaties. De applicatie brengt het hele proces van storingen en reparaties in kaart en biedt de betrokken personen de nodige informatie en ondersteuning op het juiste moment.

Applicatie voor vloer- en raambekleding
Voor een andere klant, een projectstoffeerder, ontwikkelt Octopus IT een applicatie waarmee zakelijke klanten zelf kunnen aangeven welke ruimte in een gebouw zij willen laten bekleden. In het systeem kunnen zij alle opties voor raam- en vloerbekleding inclusief de prijzen bekijken en hun keuze invoeren. De applicatie gaat veel tijdswinst opleveren, omdat de medewerkers van de projectstoffeerder minder vaak naar de klant toe moeten reizen.

“We hebben een applicatie die succesvol in gebruik is en een applicatie is in de maak. Deze komen ook beschikbaar voor andere bedrijven”, aldus Joeri. “De volgende stap is het vergroten van het gebruik van deze applicaties, zodat zoveel mogelijk klanten en bedrijven hiervan kunnen profiteren.”

Vermarkten van applicaties
Scheerhoorn heeft gesprekken gevoerd met Marleen Lenting en Frans Arkema van GroBusiness. “Een belangrijk onderwerp van gesprek is de marktpropositie en het businessplan waarin ik beschrijf hoe we de reparatietool kunnen vermarkten. Het is prettig om met Frans en Marleen te brainstormen. Ze zijn scherp op het zakelijke deel en stellen me de juiste vragen. Daarnaast adviseren ze mij hoe ik potentiële klanten kan vinden. En ze houden me op de hoogte van subsidiemogelijkheden in Groningen die aansluiten bij mijn plannen.”

Toekomstplannen
Scheerhoorn verwacht met een aantal nieuwe klanten een stabiele cashflow te genereren. “Op de lange termijn heb ik de ambitie om echt een verandering teweeg te brengen met onze software. Ik hoop dat we bepaalde taken kunnen automatiseren, geld kunnen besparen en het geld op zo’n manier in kunnen zetten zodat mensen kunnen doen wat zij belangrijk vinden in het leven. Ik streef ernaar dat we samen de wereld een beetje mooier maken.”

Meer informatie: www.octopusit.nl