Lambert Instruments ontwikkelt nieuwe marketingstrategie na doorverwijzing GroBusiness

jul 7, 2022

Lambert Instruments ontwikkelt nieuwe marketingstrategie na doorverwijzing GroBusiness

Groningen huist naast de talloze succesvolle bedrijven in retail en horeca ook veel technische hoogvliegers. Een goed voorbeeld hiervan is Lambert Instruments: de in Groningen gevestigde organisatie is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van geavanceerde beeldvormingsoplossingen. Met hun camera’s helpen ze universiteiten en onderzoeksinstituten hun onderzoek verder te brengen. Jeroen Wehmeijer, general manager: ‘Het is een interessant vakgebied, soms zien we dankzij onze apparatuur een doorbraak in een belangrijk onderzoek voor onze neus gebeuren.’ Het bedrijf groeit en oriënteert zich op nieuwe afzetmarkten, hiervoor ging Lambert Instruments in gesprek met adviseurs van GroBusiness.

Highspeed opnames voor wetenschap en industrie

Jeroen Wehmeijer staat sinds oktober 2021 aan het roer van Lambert Instruments. Rond die tijd wordt de organisatie na 30 jaar overgenomen door Tibidado Scientific Industries. Een overname die investeringsmogelijkheden met zich meebrengt. Jeroen: ‘Dankzij die overname kunnen we nu volop investeren in groei.’ De huidige afzetmarkt, universiteiten en onderzoeksinstituten, wordt te klein voor de ambitieuze high tech organisatie. Ze willen een stap maken naar de industrie: minder wetenschap, meer praktische toepassingen voor hun vooruitstrevende producten. Jeroen: ‘Met onze camera’s kan je highspeed opnemen en terugspelen met 1000 beelden per seconde. In de industrie kan je dat heel goed gebruiken om bijvoorbeeld in kaart te brengen hoe een fout precies ontstaat in een productiestap .’ In de onderzoekswereld loont de investering in de camera van Lambert Instruments met name om onderzoeken te versnellen, in de industrie kunnen de camera’s ook directe financiële winst opleveren.

Van techniek tot marketing

De technische, internationaal georiënteerde club werkt elke dag met toewijding aan de klant die ze bedienen. Jeroen: ‘We dragen met onze producten bij aan hele relevante maatschappelijke thema’s. Van kankeronderzoek tot een onderzoek naar vermindering van CO2. Techniek speelt daarin een grote rol.’ Bijzondere projecten, maar ze laten zich niet zo makkelijk verkopen. Jeroen zegt daarover: ‘Qua marketing is het een behoorlijke uitdaging, onze meetresultaten zien eruit als echofoto’s, al die zwart-witte ruis spreekt niet echt tot de verbeelding.’

De stap zetten naar de industrie heeft heel wat voeten in de aarde. Jeroen: ‘We zitten met onze producten in een absolute niche markt. We hebben weinig concurrenten, deze kom je wereldwijd dus ook allemaal tegen. Je hebt elkaar ook nodig. Nieuwe markten benaderen doen we dan ook voorzichtig.’ Tijdens een evenement op het Suikerunieterrein raakt Jeroen in gesprek met Wessel de Vries en Frans Arkema van GroBusiness. Ze besluiten een vervolggesprek in te plannen op locatie.

De markt bestormen

Lambert Instruments huist tegenover Martiniplaza op het bedrijventerrein. Vanuit de bovenste verdieping heb je een prachtig uitzicht over Groningen. Jeroen: ‘We hebben hier op kantoor goede gesprekken gevoerd over onze internationale opties en het bewerken van de markt. Na afloop wist Frans mij in contact te brengen met een marketeer die precies de juiste ervaring en kennis in huis had om met ons verder te werken. We zijn eerst gaan kijken, wie zijn we en wie willen we zijn. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met onze technologie, hoe vertalen we deze naar de nieuwe markt en krijgen we deze daar onder de aandacht.’ Met de marketingondersteuning hoopt Jeroen over een aantal maanden de industrie markt te bestormen.

Vinden en verbinden

Jeroen kijkt tevreden terug op zijn kennismaking met GroBusiness. Jeroen: ‘Ik ben enthousiast. Frans en Wessel namen veel kennis en een groot, relevant netwerk mee. Dankzij Frans hebben we de juiste marketingpartner gevonden en op advies van Wessel heb ik kennisgemaakt bij de exportclub. Twee stappen die ons verder helpen bij ons doel om groei te realiseren op een nieuwe afzetmarkt. Daarnaast spreek ik Frans nog steeds, hij belt regelmatig om te horen hoe we ervoor staan en of hij daar nog iets verder in kan betekenen. Dat is heel prettig.’

Deze maand verwelkomt Lambert Instruments al haar eerste nieuwe medewerkers om de groei ook intern goed aan te kunnen. Jeroen: ‘Ons moederbedrijf heeft zich ten doel gesteld 75 medewerkers uit Oekraïne in dienst te nemen. Een daarvan komt bij ons werken. Op afstand hebben we nu dus een nieuwe programmeur en op kantoor beginnen nog twee nieuwe medewerkers. Ook daarin groeien we nu. We zijn benieuwd wat de komende jaren ons gaat brengen.’

GroBusiness is hét ondernemersloket voor de provincie Groningen. Wij ondersteunen ondernemers bij het realiseren van hun ambities en beantwoorden uiteenlopende ondernemersvragen. GroBusiness is een initiatief van uitvoeringsorganisatie Economic Board Groningen en wordt gefinancierd door provincie Groningen en het Nationaal Programma Groningen.Meer informatie over GroBusiness vind je hier: https://grobusiness.nl/  

Een verkorte versie van dit interview verscheen in het zomernummer van de Groninger Ondernemers Courant.