Video marketingbedrijf Phil&Flo heeft frisse blik op ondernemen

apr 5, 2023

Exact werken van 9.00 tot 17.00 uur. Niemand werkt over. Geen werkmail op de telefoon. Aan klanten geen 06-nummer geven. En sinds kort vier dagen per week werken, met één vaste dag dat kantoor dicht is. Klinkt als een utopie? Bij interactieve film bedrijf Phil&Flo doen ze het, en dat werkt hartstikke goed. Eigenaar Peter de Graaf: ‘We zijn juist productiever, zijn minder vaak ziek en hebben er geen deadline om gemist’.

Peter runt samen met zijn vrouw Suzan het succesvolle film en animatie studio Phil&Flo (geïnspireerd op de namen van hun kinderen Phileine en Florian). Ze maken hoogwaardige en vernieuwende films, of hoe ze het zelf zeggen ‘film en animatie met impact’. Zo maken ze interactieve films, 3D animatie, Virtual Reality en nog veel meer. Phil&Flo heeft een sterke visie om alleen te werken voor organisaties die de wereld van morgen beter maken. Peter: ‘We hebben een hele mooie virtuele tour gemaakt voor verschillende scholen, mooie video’s voor de brandwondenstichting en werken met trots voor innovatieve tech bedrijven.’

Neutrale grond

Het gaat bij Phil&Flo voor de wind, maar Peter vindt het belangrijk om te blijven bewegen en innoveren. Daarom ging hij naar het GroBusiness café Vernieuwende businessmodellen. Peter: ‘Een bijeenkomst met goede inhoud die mij direct al handvaten gaf. Ik raakte daar in gesprek met Gert-Jan van Oosten, mkb-adviseur van GroBusiness. Met hem had ik gelijk een goede klik, het was erg prettig om met iemand over visie en problematiek te praten vanuit neutrale grond.’

Eerlijk verhaal

Gert-Jan koppelde collega mkb-adviseur John Sportel aan Peter voor een vervolgafspraak. Peter: ‘Het is heel zinvol én leuk om met iemand te kunnen sparren die onafhankelijk is. John is ook ondernemer en begrijpt daardoor mijn onderneming. Zo kan je elkaar het super eerlijke verhaal vertellen, dat was echt een openbaring. John kon vanuit vergelijkbare ervaring heel goed levelen, hij kon mij vertellen hoe het bij hem was gegaan en hoe hij zaken had aangepakt.’

Ander perspectief op ambitie

‘Wat John mij heeft meegegeven is dat meer omzet, meer klanten en meer medewerkers niet het ultieme doel is. Want hoe groot je ook groeit, alles blijft hetzelfde behalve de omvang, er komt alleen een nulletje bij. Het heeft mij aan het denken gezet wat ik graag wil bereiken: dat is groeien in de diepte in plaats van in kwantiteit.’

‘Wij zitten heel erg op inhoud en dat wil ik graag uitbreiden. Klanten aan ons binden die hetzelfde ambitieniveau hebben en hoogwaardige videoproductie zoeken. Dat past bij ons en daar wil ik dus verder in groeien.’

Focus op twee ambities

Met het onafhankelijke advies van GroBusiness heeft Peter een frisse blik gekregen en bouwt hij verder aan zijn ambities: ‘Toen ik vader werd zijn dat er twee: een mooi goedlopend bedrijf runnen en een goede aanwezige vader zijn. Dat is ook de drijfveer hoe wij ons bedrijf inrichten, door de week volle focus op het bedrijf en de klanten en in het weekend tijd voor het gezin zonder verstoring van werktelefoon en -email. Want aan het einde van de dag hebben we daar nog nooit een klant om verloren en ik ben er van overtuigd dat we daardoor betere producties opleveren.’

Wil jij ook een frisse blik op jouw onderneming krijgen? Neem contact op voor een afspraak met één van onder mkb-adviseurs. Voor ieder vraagstuk en iedere branche hebben wij specialisten die mee kunnen denken en je verder kunnen helpen.