Primio helpt de zorg met microlearning app een leven lang leuk leren

dec 12, 2022

Zijn hele loopbaan wordt Christiaan Uythoven, eigenaar van app Primio en van origine industrieel
ontwerper, gedreven door de zoektocht naar projecten die leiden naar een betere wereld. Een
zoektocht die de afgelopen jaren heeft geresulteerd in het ontwerpen van een app die de zorg een
nieuwe kijk op leren geeft. Christiaan: ‘Wij geloven dat mensen heel graag leren, maar dan wel op
een manier die bij hen past. We hebben grondig gekeken naar waar, wanneer en hoe ze het liefst
leren en daar is onze app uit voortgekomen.’ Primio is een mobiele leerapp waarin praktische lesstof,
relevante informatie en inspiratie samenkomen. De app wint langzaam terrein in Nederland en wil
uitbreiden in het Noorden. Met deze uitdaging kwam Christiaan terecht bij ondernemersloket
GroBusiness, waar hij na een serie gesprekken met mkb-adviseur Frans Arkema flinke stappen in de
juiste richting wist te zetten.

Mobiel werk- en leerplezier

Christiaan vertelt: ‘Er is een enorm tekort aan zorgpersoneel. Mede daarom wil je dat de mensen die
er zijn, optimaal ingezet kunnen worden. Enerzijds door ze de tijd en ruimte te geven hun kerntaken
uit te voeren en anderzijds door hun werkplezier te vergroten en het verplichte leren een leuk
karakter te geven.’ Primio gelooft dat de urenlange bijscholingen weinig opleveren voor zorginstantie én personeel. Door relevante informatie mobiel en laagdrempelig aan te bieden beklijft de informatie niet alleen beter, leren wordt ook weer leuk. Dat zie je ook terug in de cijfers: appgebruikers geven aan zich tot wel 40% beter ondersteund te voelen en swipen zelfs tot in de late uurtjes door om meer kennis tot zich te nemen. Christiaan benoemt nog een voordeel van de app: ‘Onze app wordt ook gebruikt als aanvulling op de werkinstructie. Nieuw personeel dat aan de slag gaat, zeker als ze mobiel werken, krijgen dan regelmatige updates in onze app. Zo wordt het ook een HR-tool die helpt om nieuwe medewerkers
aan boord en betrokken te houden.’

Microlearning op locatie

Christiaan en zijn team geloven dat microlearning de manier is om (zorg)personeel te laten leren.
Christiaan: ‘Bijscholing dat één of meerdere dagen in beslag neemt, heeft vaak niet het gewenste
effect. Juist door elke dag kleine hoeveelheden lesstof te laten landen, beklijft het. En dat niet alleen: de meeste medewerkers hebben best zin om op de bank tijdens het scrollen even een klein
leermoment in te lassen. Veel minder belastend, en door het leerplezier een win-win.’ Ook aan het
bed is microlearning een uitkomst, vult Christiaan aan: ‘Even een instructie nalezen als je een
handeling uit gaat voeren, kan heel helpend zijn. De vaardigheid is dan al eigengemaakt, maar wordt
ter plekke weer opgefrist. Laagdrempelig, maar effectief.’

Groeien in Groningen

Geboren ondernemer Christiaan wil met Primio groter groeien om zo steeds meer
zorgorganisaties verder te kunnen helpen op leergebied. Via een ondernemer uit zijn netwerk komt
hij in aanraking met GroBusiness. Christiaan: ‘Hij tipte mij dit ondernemersloket, hij was er erg
tevreden over. Ik wilde na mijn verhuizing naar Groningen de groei van Primio doorzetten. Door een
tweede kantoorruimte -ons hoofdkantoor zit nu in Rotterdam- te openen en lokale mensen aan te
trekken, maar ook op het financiële vlak wilde ik kijken wat er mogelijk was. Al die zaken kwamen
samen bij GroBusiness, Frans heeft me daar goed mee op weg geholpen.’

Benut Leerpotentieel

Primio timmert flink aan de weg. Met verschillende financieringspartijen zitten ze nu aan tafel om de
groei voor de komende jaren te kunnen borgen. Van private investeerders in de zorg tot grote
partijen als NOM en Rabobank: ze zien de potentie van de microlearning app. Primio vestigt zich op
korte termijn ergens in of rondom de stad Groningen. Christiaan: ‘Met de tips van Frans zijn we nu
goed op weg om een mooie locatie te vinden om ons te settelen. We waren met tien en zijn nu hard
op weg naar 45 mensen op onze werkvloer. En we zijn nog steeds op zoek naar nieuwe mensen. We
willen dus wel een aardig oppervlak. En een gezellige omgeving, dat vind ik ook erg belangrijk. Geen
industrieterrein dus, maar iets moois op een centrale plek. Waar we kunnen uitgroeien tot een
gevestigde leeraanbieder.’ De hulp van GroBusiness kwam hierbij als geroepen: ‘Ik vind de insteek
van GroBusiness leuk, het is een loket vol ondernemende mensen die weten wat het is om te vallen
en weer op te staan. Ik ben verder geholpen en tijdens het gesprek uitgedaagd dankzij de vragen en
coachende gesprekken.’

Meer weten over Primio? Hier vind je de website. Ook in gesprek met een mkb-adviseur van
GroBusiness? Dat is kosteloos, neem hier contact op.